23 آوریل 2024- یک مقاله تحقیقاتی جدید که در ژورنال Aging منتشر شده است، داروی CMS121 را به عنوان رویکردی برای کاهش چاقی مرتبط با پیری و اختلال عملکرد متابولیک معرفی نموده است.

موش های آزمایشگاهی که تحت دستکاری ژنتیکی و تغییر شرایط محیطی قرار می گیرند، اغلب افزایش وزن پیشرونده ای را نشان می دهند که در نهایت منجر به چاقی و دیسومئوستاز متابولیک می شود. داروی CMS121 به عنوان یک ژرونوروپروتکتور(geroneuroprotector[1]) تأثیر مثبتی بر متابولیسم انرژی در مدل موش دیابت نوع 2 دارد.

در این مطالعه ی جدید، محققین موسسه ی مطالعات بیولوژیکی سالک، در دانشگاه ملی علوم و فناوری(NUST)  و دانشگاه فدرال سانتا کاتارینا، پتانسیل CMS121 را برای مقابله با تغییرات متابولیکی مشاهده شده در طول فرآیند پیری موش های نوع وحشی بررسی کردند.

داروی CMS121، یک مهارکننده ی اسید چرب سنتاز است که تاثیر محافظتی در برابر پراکسیداسیون چربی و التهاب بیش از حد در مغز دارد و از دست دادن توانایی شناختی را در مدل موش های تراریخته بیماری آلزایمر کاهش می دهد.

هدف این تجزیه و تحلیل جامع درک بیشتر چگونگی تأثیر CMS121 بر چشم انداز متابولیک است و راه را برای کاربردهای درمانی بالقوه فراتر از فواید محافظت کننده ی عصبی آن هموار می کند.

در این مطالعه، جیره های غذایی کنترل یا حاوی CMS121 به طور آزاد به مدت 6 ماه به موش ها عرضه شد و موش ها در سن 7 ماهگی قربانی شدند تا خون، بافت چربی و کبد آنها برای نشانگرهای گلوکز، لیپیدها و پروتئین متابولیسم انرژی مورد بررسی قرار گیرد. رژیم غذاییCMS121 باعث کاهش 40 درصدی افزایش وزن بدن و بهبود شاخص های قند و چربی شد.

سطوح پایین‌تر کاسپاز 1، کاسپاز 3 وNOX4 کبدی در گروه دریافت کننده یCMS121 مشاهده شد که نشان‌دهنده وضعیت التهابی پایین‌تر کبد است. در بافت چربی موش‌های تحت درمان با CMS121 سطوح فاکتورهای رونویسی Nrf1 وTFAM و همچنین نشانگرهای مجتمع‌های انتقال الکترون میتوکندری، سطوح GLUT4 بالاتر بود و نرخ متابولیک بالاتر در حالت استراحت را نشان داد. تجزیه و تحلیل متابولومیک افزایش غلظت پلاسمایی آسیل کارنیتین های زنجیره کوتاه و متابولیت های بوتیرات را در موش های تحت درمان باCMS121 نشان داد.

کاهش لیپوژنز de novo، که با افزایش سطح متابولیت استیل کوآ، آسیل کارنیتین و بوتیرات مرتبط است، می تواند نه تنها از سیستم محیطی بلکه از مغز در برابر پیری محافظت کند. با تقلید از اثرات رژیم های کتوژنیک، داروی CMS121 نویدبخش بیماری های متابولیکی مانند چاقی و دیابت است، چرا که پیروی از رژیم های کتوژنیک در دراز مدت سخت است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20240409/CMS121-holds-promise-for-treating-metabolic-diseases.aspx

 



[1]ژرنورووپروتکتورها ترکیباتی هستند که سرعت پیری بیولوژیکی را کاهش می دهند و بنابراین ممکن است بروز بیماری های مرتبط با سن مانند بیماری آلزایمر را کاهش دهند.